Rehberlik ve Psikolojik Danışma Nedir ?

20.01.2020 288

Rehberlik ve Psikolojik Danışma Nedir ?

Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetlerinin pek çok tanımı yapılabilir. Bunlardan bazıları, en kısa şekliyle şunlardır:

* Rehberlik; problem çözebilmesi, bağımsız hale gelebilmesi ve içinde yaşadığı toplumun sorumlu bir üyesi olabilmesi için bireye verilen profesyonel yardım sürecidir.
* Rehberlik; demokratik ortam içinde bireyin kapasite ve yeteneklerini en uygun biçimde geliştirmeyi amaçlayan ve uzman kişilerce verilen tüm eğitim programının bir parçası olarak sunulan hizmetlerdir.
* Rehberlik; bireye kendini anlaması, çevredeki olanakları tanıması ve doğru kararlar vererek özünü gerçekleştirebilmesi için yapılan sistematik ve profesyonel yardım sürecidir.
* Rehberlik; bireye, kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitelerini kendine en uygun düzeyde geliştirmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için uzman kişilerce verilen psikolojik yardımdır.

Bu tanımlamalardan yola çıkarak, Rehberlik Hizmetlerinin özellikleri hakkında genellemeler yapabiliriz: 
1. Rehberlik, bir süreçtir. Yararları anında gözlemlenemeyebilir. Bu zaman dilimi uzun ya da kısa olabilir. 
2. Rehberlik yardımı, bireye dönüktür. Dolayısıyla, öğrenci merkezlidir. Asıl olan, öğrencidir.
3. Rehberlik, bilimsel ve profesyonel bir yardımdır. Psikolojik danışma hizmetini, bu konuda eğitim almış kişiler (psikolojik danışmanlar) verir ve bu profesyonel bir iştir.
4. Rehberliğin esası, bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir. Yani rehberlik hizmetlerinin layıkıyla uygulanmasının sonucunda birey (öğrenci) kendi eksikliklerini bilir, yeteneklerini bilir, kendisini tanır, insanlarla duygudaşlık (empati) kurmayı öğrenir.

Şimdi de rehberliğin ne olmadığına kısaca değinmek uygun olacaktır:

1. Rehberlik; çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değildir.

2. Rehberlik; öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak, problemlerini çözmek için doğrudan yardım yapma değildir.

3. Rehberlik; öğrenciye öğüt vermek, telkinde bulunmak, tavsiye yapmak değildir.

4. Rehberlik; öğrencilere test uygulamak, anket yapmak, fiş doldurmak dosya tutmak gibi rutin işler değildir.

5. Rehberlik; okulda disiplini sağlama, öğrencileri tehdit etme, kontrol altında bulundurma, onları yargılama işi değildir.

6. Rehberlik; öğrencinin şikâyet edilebileceği, fişleneceği, azarlanacağı bir servis değildir.

7. Rehberlik hizmetleri içerisinde olan Psikolojik Danışma hizmetleri kesinlikle "muhabbet, sohbet, havadan sudan konuşma" eylemi değildir.

Rehberliğin İlkeleri

  • · Rehberliğin temelinde insan hak ve sorumlulukları ile yalından ilgili demokratik ve insancıl bir anlayış vardır.
  • · Rehberlik dıştan zorlamaya değil, işbirliğine, rehberlik sürecine katılmaya yönelik olup, bireyin kendi kendisini yönetmeye destek sağlamayı içerir.
  • · Rehberlik anlayışı, öğrenciyi merkeze alan bir eğitim sistemini öngörür.
  • · Rehberlik uygulamalarında öğrenci ile ilgili herkesin anlayış ve işbirliği içinde çalışması gerekir.
  • · Öğrencilere rehberlik hizmeti verirken onları her yönüyle tanımak gerekir.
  • · Rehberlik hizmetinde gizlilik esastır.
  • · Rehberlik Hizmetleri yararlanmak isteyen her bireye sunulmalıdır.
  • · Rehberlik uygulamaları her okulun amaç ve ihtiyaçlarına göre değişir.
  • · Rehberlik Hizmetleri planlı, programlı, örgütlenmiş bir biçimde ve profesyonel bir düzeyde sunulmalıdır.
  • · Rehberlik eğitimin ayrılmaz ve tamamlayıcı bir parçasıdır.
  • · Rehberlik hizmetleri, birey adına karar vermez.